قطعه شناسی کامیون بنز

قطعه شناسی کامیون بنز

وقتی صحبت از قطعه شناسی کامیون بنز می شود، به قطعات مهمی اشاره دارد که در صورت خرابی، تاثیر بسیار زیادی در عملکرد کامیون بنز دارند. تمامی ماشین های سنگین از جمله بنز، دارای 4 قطعه اصلی به نام شاسی، موتور، گیربکس و دیفرانسیل می باشد. در کنار این قطعات اصلی، انواع دیگر قطعات نیز وجود دارد که برای به حرکت در آوردن کامیون لازم است. به طور کلی قطعات یک کامیون متشکل از سیستم ترمز، سیستم موتور، سیستم جلوبندی و تعلیق، سیستم الکترونیکی، سیستم خنک کننده، سیستم GPS و سیستم کنترل کشش می باشد. هر کدام یک از قطعات کارکرد خود را دارند و در صورت خرابی باید تعویض شوند.

قطعه شناسی کامیون بنز

قطعه شناسی کامیون بنز؛ معرفی قطعات

هر یک از قطعات در کامیون بنز تاثیر زیادی بر کارایی و عملکرد آن دارد. در قطعه شناسی کامیون بنز، قصد آن را داریم تا قطعات به کار رفته در کامیون ها را معرفی کنیم. بیشتر این قطعات در اکثر ماشین های سنگین و نیمه سنگین مشترک هستند. کاربردی ترین قطعات خودروهای سنگین مثل کامیون عبارت است از:

  • تاخوگراف: قطعه ای ضروری برای ثبت اطلاعات مهم درباره ماشین و رانندگان است. تاخوگراف در دو مدل دیجیتال و آنالوگ می باشد.
  • توربو شارژ: این قطعه برای بالا بردن عملکرد و قدرت موتور به کار می رود و با وارد کردن هوای زیاد به سیلندرها، در بهینه سازی مصرف سوخت و راندمان ماشین تاثیر دارد.
  • اینترکولر: سیستم خنک کننده ماشین را تامین می کند. این قطعه با خنک کردن هوای ورودی، موجب بهبود عملکرد موتور می شود. این قطعه در کامیون هایی که مجهز به توربو شارژ هستند، قرار می گیرد.
  • کروز کنترل: چنانچه از نامش پیدا است برای کنترل سرعت در کامیون ها و اتوبوس ها تعبیه می شود.
  • سیستم ترمز ebs: ترمز با طراحی جدید است که با ارسال سیگنال الکترونیکی، خطر را اعلام می کند. این قطعه کاربردی قابل نصب در تمام کامیون های بنز، فاو، فوتون، کاویان، ایسوزو و دانگ فنگ می باشد.
  • سیستم tcs: برای پیشگیری از اتفاقات و خسارات در جاده های برفی و یخبندان یک قطعه کاربردی است.
  • سیستم GPS: برای امنیت و آگاهی از موقعیت کنونی کامیون، یک قطعه مهم می باشد.

پرمصرف ترین قطعات ماشین های سنگین مثل کامیون بنز

کامیون ها در ناوگان حمل و نقل جاده ای بسیار نقش مهم و فعالی دارند. از آنجا که کامیون ها به صورت شبانه روزی در جاده ها تردد می کنند، قطعات آنها دچار استهلاک می شود و نیاز به تعویض دارند. لوازم یدکی کامیون بنز نیز مانند سایر کامیون ها شامل صفحه کلاچ، تسمه پروانه، فیلترها، لاستیک، روغن و غیره می باشد. از نظر قطعه شناسی کامیون بنز، پرمصرف ترین قطعات عبارت هستند از:

  • قطعات برقی کامیون: لوازم برقی جزو مهم ترین قطعات هر کامیونی است. قطعاتی مانند چراغ راهنما، شمع، سنسور بنزین و از این دست، قطعات برقی کامیون بنز را تشکیل می دهند.
  • فیلترها: فیلترها نقش محافظت خودرو در برابر آلودگی را به عهده دارند که می توان به فیلتر روغن موتور، هیدرولیک، هواکش و روغن سوخت اشاره کرد.
  • هیدرولیک کامیون: هیدرولیک یک قطعه مهم است که قطعاتی مانند شیر کنترل، هیدروپمپ، لنت، کمک فنر، دیسک چرخ، جک هیدرولیک و … جزو لوازم پرمصرف سیستم هیدرولیک کامیون به حساب می آیند.
  • قطعات پر مصرف موتور: قطعاتی مانند گیربکس، شاسی، کاسه نمد، بلبرینگ و دیسک برای تمامی ماشین های سنگین مثل کامیون، قطعات مهم و پرمصرف هستند.

به طور کلی در قطعه شناسی کامیون بنز، قطعات دیگری نیز وجود دارند که هنگام تولید کامیون از آنها استفاده می شود. سوپاپ، میل گاردان، سپر، گلگیر، هود، واشر لقی دار، بوش، رینگ و … از جمله این قطعات می باشند. 

پست قبلی

آشنایی با اتاق کامیون ایسوزو

پست بعدی

آشنایی با قطعات ماشین سنگین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید