آشنایی با قطعات ماشین سنگین

آشنایی با قطعات ماشین سنگین

به طور کلی ماشین های سنگین در ایران در گروه تریلر ها و کامیون ها جای دارند. تریلی ها که به آنها کشنده نیز می گویند به تریلر متصل می شوند. کامیون ها نیز دارای اتاق بوده و با آنها بار جابه جا می کنند. معمولا آنها نیز به دو گروه کمپرسی ها و کامیونت ها تقسیم بندی می شوند. حرکت ماشین های سنگین در جاده ها به کمک قطعاتی انجام می شود که هر کدام دارای کارکرد ویژه هستند. در صورتی که یکی از این قطعات دچار مشکل شوند، امکان روشن شدن و حرکت کردن ماشین امکان ناپذیر خواهد بود. آشنایی با قطعات ماشین سنگین؛ جزو ضرورت های یک راننده ماشین سنگین می باشد. آشنایی با قطعات به صاحبان خودروها این امکان را می دهد تا در جاده ها با چالش روبه رو نشوند.   

آشنایی با قطعات ماشین سنگین

ضرورت آشنایی با قطعات ماشین سنگین

ماشین های سنگین مانند کامیون برای حرکت کردن، دارای قطعات ریز و درشت زیادی هستند که هر کدام یک وظیفه را به عهده دارند. در صورت استهلاک، خرابی یا هر مشکل دیگر، باید این قطعات را با لوازم جدیدتر تعویض کرد. تامین لوازم یدکی کامیون و سایر ماشین های سنگین مانند محصولات کمپانی های فاو، کاویان، ایسوزو، دانگ فنگ و فوتون نیز جزو مسائلی هستند که ذهن رانندگان را درگیر کرده است. خوشبختانه شرکت ها و فروشگاه های معتبری وجود دارند که به تمام نیازمندی های صاحبان ماشین های سنگین پاسخ می دهند. برای تامین این قطعات باید قبل هر چیز با نام، خصوصیات و کارکرد آنها آشنا باشید. مهم ترین قطعات یک ماشین سنگین عبارت است از:

  • تاخوگراف: این قطعه در بیشتر ماشین های سنگین مثل کامیون وجود دارد و وظیفه آن ثبت اطلاعات ماشین و راننده می باشد.
  • توربو شارژر: جریان هوا در محفظه سیلندر با کمک توربو شارژر انجام می شود. به وسیله این سیستم، وزن موتور و مصرف سوخت بهینه شده و راندمان موتور افزایش پیدا می کند.
  • اینترکولر: این قطعه شباهت زیادی به رادیاتور دارد، با این تفاوت که مسئولیت اصلی آن خنک کردن جریان هوایی است که به ماشین وارد می شود. این سیستم در ماشین های سنگین یک مزیت مهم است.
  • کروز کنترل: کنترل سرعت ماشین سنگین به عهده این قطعه مهم است. این سیستم به صورت اتوماتیک طراحی شده و سرعت ماشین را مهار می کند.
  • سیستم ترمز (Electronic braking system): امنیت ماشین سنگین با سیستم ترمز یا EBS تضمین می شود و از بروز اتفاقات ناخوشایند جلوگیری می کند. این سیستم در کامیون هایی که دارای اتاق هستند، یک امتیاز محسوب می شود و در تقویت سیستم ترمز تاثیر دارد.
  • سیستم GPS: GPS یک سیستم ردیاب است که در ماشین های سنگین تعبیه می شود و به رانندگان کمک می کند تا موقعیت مکانی خود را شناسایی کنند.

آشنایی با قطعات ماشین سنگین فقط به این موارد خلاصه نمی شود، بلکه قطعات دیگری نیز در خودروهای سنگین بکار رفته است. هر کدام از آنها جزو قطعات پرمصرف ماشین سنگین محسوب می شوند. این قطعات با کارایی و عملکرد خود، عمر مفید خودروهای سنگین را تامین می کنند. از قطعات پرمصرف در ماشین های سنگین می توان به این موارد اشاره کرد:

  • قطعات موتور ماشین
  • قطعات جلوبندی و تعلیق
  • قطعات و لوازم برقی ماشین سنگین
  • قطعات درگیر با خاک
  • شاسی ماشین سنگین
  • قطعات مصرفی ماشین سنگین
  • قطعات سیستم خنک کننده

جمع بندی مطالب

آشنایی با قطعات ماشین سنگین به یکی ضرورت های صاحبان ماشین سنگین تبدیل شده است. رانندگان ماشین های سنگین، مسافت های طولانی را در طی می کنند و امکان خرابی قطعات ماشین وجود دارد. هر چقدر که شناخت آنها از قطعات بیشتر باشد، کمک می کند تا در جاده ها با چالش روبه رو نشوند. بارزترین قطعات ماشین سنگین عبارت هستند از: سیستم ترمز، سیستم جلوبندی، سیستم خنک کننده، قطعات موتور،  شاسی، کروز کنترل، توربو شارژر و …  

پست قبلی

قطعه شناسی کامیون بنز

پست بعدی

درآمد یک راننده کامیون چقدر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید